П`ятниця, 19.04.2024, 04:52
Головна | RSS

Форма входа

Пошук

Календар

«  Серпень 2007  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Службова пошта

Логін:
Пароль:

(що це)

Партнери

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостів: 1
Користувачів: 0
Головна » 2007 » Серпень » 1 » Мораторій на продаж землі - шкода чи благо?
20:52
Мораторій на продаж землі - шкода чи благо?
Незважаючи на те, що купівля - продаж землі сільськогосподарського призначення в Україні заборонена на законодавчому рівні, її щорічний тіньовий оборот незалежні експерти оцінюють в 50-60 млн. доларів. Схоже, що продовження мораторію на операції з землею лише спонукають до реалізації різноманітних сумнівних схем її придбання. Як правило, в основі таких схем - недосконалість вітчизняного земельного законодавства.

Голова Державного агентства земельних ресурсів України Ігор Яцук каже, що з економічної точки зору мораторій на землю є шкідливим. Адже насправді він не стримує операцій з купівлі-продажу сільськогосподарської землі, а лише ставить їх поза законом, сприяючи розширенню тіньового ринку землю та розвитку корупції. Чимало селян, особливо самотніх і похилого віку, хотіли б продати земельні паї, що належать їм. Оскільки легального ринку землі в Україні немає, то спритні ділки в обхід закону за відносно незначні кошти прагнуть скупити селянські земельні паї. Звісно, від таких тіньових оборудок державний бюджет не отримує нічого. Мораторій не дає можливості аграріям залучити землю в економічний обіг та отримувати іпотечні кредити.

Припинити дію мораторію на операції з землею сільськогосподарського призначення, який продовжено до 1 січня 2008 року, може Верховна Рада України, прийнявши до цього часу закони „Про державний земельний кадастр” та „Про ринок земель”.

Законопроект „Про державний земельний кадастр" (реєстр. № 0948) пройшов процедуру другого читання та схвалений вцілому 20 березня 2007 року на пленарному засіданні Верховної Ради України. Але Президент України вважає, що цей закон нівелює ідею створення кадастрово-реєстраційної системи та не узгоджується з Конституцією та Земельним кодексом, і тому застосував щодо нього вето.

Депутатський законопроект „Про ринок земель" (реєстр. № 2600-1) 17 червня 2004 року Верховна Рада України схвалила в першому читанні. До розгляду в другому парламентському читанні цей законопроект готується ось вже три роки.

Сьогодні дуже важко прогнозувати: будуть схвалені ці законопроекти новообраним парламентом чи ні. Ігор Яцук не виключає, що їх прийняття блокуватиметься окремими фракціями Верховної Ради України, оскільки першопричини мораторію лежать виключно в політичній площині. Відтак, існує ймовірність того, що скасування заборони на продаж земель сільськогосподарського призначення буде відтерміновано на невизначений час.

За інформацією Держагентства земельних ресурсів, в Україні завершується формування законодавчої бази, необхідної для сталого розвитку ринку землі. Земельний кодекс - один з ключових її елементів.

Також дуже важливе значення в регулюванні земельних відносин належить Цивільному кодексу, Законам України - „Про іпотеку”, „Про заставу”, „Про оренду земель”, „Про оцінку земель”, „Про землеустрій”, „Про порядок виділення в натурі земельних часток (паїв) та їх обмін”, „Про охорону земель”, „Про державну землевпорядну експертизу”, „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”. Норми, що містяться в цих законах, визначають ключові аспекти механізму продажу земельних ділянок, їх оцінки, застави тощо.

За словами І. Яцука, перед тим, як запровадити обіг земель сільськогосподарського призначення, в Україні виконано значний обсяг роботи з виготовлення державних актів на право власності на землю. Їх оформлено та видано 6,1 млн. взамін сертифікатів, що дорівнює 89% від кількості отриманих сертифікатів на земельну частку (пай). На сьогодні 12 млн. громадян реалізували своє право на отримання земельних ділянок у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, ведення особистого селянського господарства, індивідуального та колективного садівництва, індивідуального дачного та гаражного будівництва згідно з рішеннями сільських, селищних та міських рад. Це складає 85% від кількості громадян, які мають право на приватизацію наданих їм у користування земельних ділянок. Їм видано 4,7 млн. державних актів на право власності на землю, що становить 39,3 % від кількості громадян, які приватизували свої земельні ділянки.

Державне агентство земельних ресурсів прогнозує, що після скасування мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення вартість одного гектара складе 10-12 тис. грн, - каже Станіслав Горбатович, начальник управління ринку і оцінки земель. За його совами, землю оцінюватимуть незалежні оцінювачі, як це передбачено законодавством. Зрозуміло, що її ціна в різних регіонах різна. Визначити її допоможе окрема методика, розроблена Кабінетом Міністрів України. Тому, наприклад, в Криму ціна земельної ділянки сільськогосподарського призначення може сягати 15 тис. грн., а в Київському регіоні – 9-12 тис. грн..

Нині на ринку земель розвивається оціночна діяльність. На базі навчальних закладів, які уклали угоду про співробітництво щодо професійної підготовки оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, проведено 27 кваліфікаційних іспитів. Відтак 853 особи отримали кваліфікаційні свідоцтва оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок. Навчання та підвищення вимог до якості роботи незалежних оцінювачів сприяє процесу поліпшення ціноутворення на ринку земель.

Кабінет Міністрів України

Категорія: Різне | Переглядів: 3907 | Додав: hakkim | Рейтинг: 4.0/2